ШКОЛА У ОБЛАКУ
Дигитална трансформација наставе, објављивање првог дигиталног уџбеника и увођење онлајн наставе кренуло је из истраживачке станице Петница пре више од две и по деценије. Тада је почела глобална промена наставне парадигме.
После дугог временског периода стакли су се услови да се обука младих истраживача потпуно пребаци у онлајн окружење.
Ово је наставак истраживачке школе географије из Петнице као самосталан и независан пројекат групе географа.
Онлајн настава из Петнице је била значајан образовни експеримент који је у потпуности успео. Данас су могућности за онлајн наставу неупоредиво боље него у време њених почетака. Младе генерације су одрасле уз рачунаре, мобилне телефоне и интернет. Школе су веома добро опремљене рачунарском опремом и брзом АМРЕС мрежом која омогућује брз интернет.
На овом сајту ћемо решавати проблемске задатке из географије што је једна од најважнијих вештина за 21. век. Бавићемо се уводом у методологију истраживачког рада, прикупљањем података на терену, статистичком обрадом података и писањем истраживачких радова.
Користићемо друштвене мреже и подстицати употребу мобилних телефона за рад на терену, виртуелне реалности, вештачке интелигенције, прављење фотографија, видео записа…
Дигитализоваћемо и објављивати истраживачке радове из географије који могу послужити као инспирација данашњим ученицима за своја истраживања.
КАКО ЈЕ НАСТАО ПРОЈЕКАТ ИСТРАЖИВАЧКЕ ШКОЛЕ ГЕОГРАФИЈЕ
Полазници и сарадници програма географије у Истраживачкој станици Петница формирали су 1994. године Географско истраживачко друштво.
Током 1998. године ГИД започиње пројекат интерактивне школе географије. Због низа околности он није остварен, али су се током 2022. године стекли услови да се све што је рађено у Петници и ГИД-у покрене као онлајн школа.
НАШ ОДНОС ПРЕМА ФОРМАЛНОМ ШКОЛСКОМ СИСТЕМУ
Програм географије у Петници, активности ГИД-а и овај наш трећи пројекат на интернету немају директне везе са образовним системом у Србији нити су његов део. У протекле три деценије сарађивали смо са више десетина најбољих универзитетских професора и истраживача који су дали немерљив допринос нашим активностима. То ћемо и даље радити. Сада желимо да подстакнемо наставнике и професоре географије и сродних наставних предмета да што више раде са ученицима заинтересованим за истраживачки рад. На овом сајту ће бити велики број практичних упутстава који ће их подстаћи за иновативнији рад у настави како би она постала занимљивија за ученике.
НАСТАВА У БУДУЋНОСТИ
Џон Тејлор Гато је одлично приметио да принудно институционално школовање апсолутно немогуће реформисати јер је оно већ у потпуности успешно! Бриљантно извршава тачно оно за шта је првобитно било осмишљено. То је кључни разлог да овај пројекат буде потпуно независан од формалног школског система.
Сви заинтересовани за истраживачки рад у географији моћи ће са овог сајта да уче кад буду желели, колико буду желели у било које доба дана и године.
Образовање у наредним годинама ће претрпети огромне промене. Ми не чекамо промене него их стварамо!
Доле је списак литературе који препоручујемо да би схватили колико дуго траје борба за боље школство.
ЛИТЕРАТУРА
- Александар С. Нил – Слободна деца Самерхила
- Петар Савић – Нова школа
- Марија Монтесори – Образовни систем „Монтесори“
- Тамара Боровица, Светлана Костовић, Милка Ољача – Школа будућности – алтернативне будућности инстутуционалног образовања
- Иван Илић – Доле школе
- Џон Тејлор Гато – Затупљују нас
- Образовање код куће
- Дигитална трансформација наставе
- Шта је решавање проблема?
- Светомир Бојанин – Школа као болест
- Пут ка победничком учењу